Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Kto i gdzie inwestuje

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Stefan Kręcisz | 2017-01-19 12:28:11
maroko, polska, inwestycje, firmy, wphi maroko,

Maroko to jeden z najatrakcyjniejszych rynków inwestycyjnych w Afryce. Zagraniczne firmy inwestują przede wszystkim w przemysł, w budownictwo, produkcję żywości i sektor użyteczności publicznej.

 

Według Anima Investment Network (AIN) napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych (FDI) do Maroka wzrósł znacząco w ostatnich dziesięciu latach, przekraczając corocznie poczynając od 2013 r. poziom 3 mld USD (3,2 mld USD w 2015 r.).

Królestwo staje się też znaczącym inwestorem w Afryce z zainwestowaną kwotą 600 mln USD w 2015 r. (głównie w usługi finansowe, telekomunikacyjne oraz w przemyśle).

W ocenie zagranicznych ekspertów realizowana strategia rozwoju gospodarczego Maroka przynosi rezultaty, a potencjał w sektorach samochodowym i aeronautyce jest niepodważalny, zaś implantacja dużych koncernów międzynarodowych przyciągnęła dziesiątki podwykonawców. Maroko stało się 5 odbiorcą inwestycji w Afryce, będąc często pomostem do ekspansji na inne rynki kontynentu.

Międzynarodowy gabinet audytu finansowego Ernst and Young w swoim barometrze atrakcyjności inwestycyjnej w 2016 r. ocenił, iż Maroko jest drugim po RPA najlepszym miejscem do inwestycji w Afryce. Na trzecim miejscu znalazł się Egipt, a następnie Kenia. Tunezja zajęło dopiero piątą pozycję, a Algieria 16 miejsce. Inwestorzy z coraz większym entuzjazmem zaczynają angażować się w Maroku i Egipcie.

źródło: Bank Światowy (styczeń 2015 r.)
 

Tradycyjnie od lat największym inwestorem zagranicznym jest Francja, na którą przypada ok. jednej trzeciej inwestycji zagranicznych. W Maroku obecnych jest kilka francuskich kilka sieci handlowych (m.in. Carrefour, Bricorama, Decathlon, Monoprix, Mr. Bricolage). Zaskakująco niski jest udział inwestycji hiszpańskich (4% w 2014 r.), w przeciwieństwie do b. wysokiej pozycji tego kraju w wymianie handlowej z Marokiem. W 2014 r. Hiszpania przesunęła się na pierwszą pozycję i pozostaje nadal głównym partnerem handlowym w imporcie oraz w eksporcie), wyprzedzając Francję.

Czołówka inwestorów zagranicznych w Maroku to Kraje Unii Europejskiej, ale też coraz większy udział mają Zjednoczone Emiraty Arabskie i Arabia Saudyjska.

Atrakcyjność Maroka to w dużym stopniu efekt stosunkowo stabilnej sytuacji w tym kraju, szczególnie widocznej na tle burzliwych przemian w Libii, Tunezji czy Egipcie. „Arabska wiosna” przebiegała w Maroku łagodnie i w zasadzie pokojowo. Do popularności inwestycyjnej tego kraju przyczynia się również prorozwojowa polityka rządu, prywatyzacje, a także dostępność dobrze wykwalifikowanej i taniej kadry. Wszystko to sprawia, że w oczach inwestorów notowania Maroka rosną.

Maroko jest atrakcyjne dla firm z wielu branż, zarówno działających w sektorach wysokich technologii, jak bardziej tradycyjnych. Na przykład francuski koncern farmaceutyczny Sanofi buduje w Casablance swoje centrum logistyczne. Ma ono zająć się dystrybucją leków na kontynencie afrykańskim. Kanadyjska grupa Bombardier inwestuje w przemysłowy klaster kolejowy. Dużo inwestuje się również w marokański rynek przetwórstwa spożywczego. W ostatnich latach miliony euro wydał w Maroku francuski Danone, a amerykański koncern Kraft Foods zdecydował się przejąć firmę Bimo, marokańskiego producenta ciasteczek.

 

Polska - Maroko

 

W porównaniu z wielkimi przedsięwzięciami Francuzów czy Hiszpanów, Polskie inwestycje w Maroku jak na razie są skromne. Według szacunkowych danych Narodowego Banku Polskiego, stan należności z tytułu naszych inwestycji bezpośrednich w Maroku na koniec 2014 r. wyniósł 181,5 7 mln PLN. Z kolei wartość marokańskich inwestycji w Polsce była równa 2,3 mln PLN.

Największym polskim przedsiębiorstwem w Maroku jest firma Can-Pack - właściciel fabryki w Casablance, wyposażonej w linię produkcyjną o rocznej wydajności 650 mln puszek. Linia dysponuje zdolnościami produkcyjnymi sięgającymi 950 mln; Can-Pack zapewnia, że w przyszłości zostaną one w pełni wykorzystane.

Duże możliwości inwestycyjne stwarza polskiemu biznesowi członkostwo w UE oraz w międzynarodowych organizacjach gospodarczych. Nasze firmy, tak jak inne firmy unijne, mogą uczestniczyć w przedsięwzięciach finansowanych ze środków unijnych oraz kredytów i pożyczek różnych instytucji i banków, np. Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Banku Światowego. Korzystne warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Maroku stwarzają specjalne strefy ekonomiczne, na przykład w Tangerze.