Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Bariery w handlu

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-06-25 09:24:46
maroko, handel, eksport, import, gospodarka

Przedsiębiorcy, którzy chcą prowadzić w Maroku biznes lub współpracować z tutejszymi firmami, powinni wziąć pod uwagę m.in. biurokrację, korupcję, powolne procedury administracyjne oraz ograniczone możliwości finansowania polskiego eksportu i inwestycji. Dużą rolę odgrywa też odmienność obyczajowa i kulturowa.

 

Główne bariery na rynku marokańskim to:

  • Brak znajomości języka francuskiego, będącego dominującym językiem handlowym w szeregu krajach Afryki. Jest to także obowiązkowy język komunikacji i dokumentacji w organizowanych w Maroku, gdzie oferty i kontrakt muszą być w języku francuskim.
  • Odmienność obyczajowa, kulturowa, inna mentalność, itp. determinujące określone postępowanie miejscowych przedsiębiorców i administracji  - m.in. nieodpowiadanie na wysyłaną korespondencję lub udzielanie odpowiedzi po dłuższym czasie, powolność w działaniu, zdarzające się irracjonalne zachowania, etc. Może to zniechęcać do dalszych kontaktów, często jest trudne do zrozumienia i zaakceptowania przez europejskich przedsiębiorców.
  • Konkurencja ze strony przedsiębiorców z innych krajów.
  • Biurokracja, korupcja, powolność procedur administracyjnych (na przykład celnych), opóźnienia w realizacji płatności operacji handlu zagranicznego i zawieranych transakcji, itp. aczkolwiek należy mieć na uwadze systematycznie postępującą poprawę w każdym z tych elementów w odniesieniu do Maroka.
  • Brak odpowiedniej aktywności i stosownych działań ze strony samych przedsiębiorców, w większości ograniczających swoje wysiłki do korespondencji e-mailowej, co w miejscowych realiach jest niewystarczające, gdzie liczy się bezpośrednie poznanie i kontakt.
  • Niedostateczna ilość regularnych kontaktów na najwyższym szczeblu państwowym (rządowym).
  • Ograniczone możliwości finansowania polskiego eksportu i inwestycji (w ramach kredytów i pożyczek rządowych, kupieckich, itp.).
  • Brak możliwości udziału polskich firm w przetargach na dostawy towarów, usług i inwestycji w ramach finansowania gwarantowanego przez niektóre regionalne instytucje finansowe, w tym przede wszystkim Afrykański Bank Rozwoju, w największym zakresie finansującego projekty modernizacyjno-rozwojowe w Maroku i szeregu krajach Afryki (głównie infrastruktura, energia), z uwagi na brak członkostwa Polski w tej organizacji (w sytuacji gdy szereg krajów zachodnich należy do Banku).